30.3.09

Shakuntala - Epik kisah cinta purba yang sangat meletop!!

25 March 2009 - Sungguh teruja aku nak menonton persembahan teater projek pelajar tahun akhir Pusat Pengajian Seni USM yang berjudul Shakuntala.

Apa itu Shakuntala? Kisah mitodologi Hindu ini mengisahkan Shakuntala yang merupakan anak kepada Dewi Menaka turun ke bumi dan hidup sebagai gadis bertapa. Then, pada suatu hari dia sudah bertemu dengan Maharaja Dushyanta, yang merupakan pengasas Dinasti Paurav. Dorang pun kawen di dalam hutan itu. Kisahnya bermula bila, Shakuntala yang sedang berangan di siang hari mengenangkan suami barunya yang gagah perkasa itu, sampai dia tak dengar kehadiran Durvasa. Durvasa ni kira macam orang jahat gila la. Dia kunon nak mai tengok Shakuntala dah kawen ni. Sekali dia duk angau, hatta sebab murka dia sumpah Dushyanta akan melupakan Shakuntala!! Sumpah itu akan hilang hanya jika dia terlihat cincin yang dia berikan pada Shakuntala dulu.

Itulah kisahnya....

Anyway, its a great show walaupun almost pelakon adalah amatuer. Semua pelakon tambahan dalam citer tu merupakan Gang Palat-palat yang sangat aku sukai!!

Great job guys!!

Jumie and Gang Palat-Palat

Bersama Ketua Pengawal dan juga Pengawal.

Dari kiri : Ketua Pengawal, Pyanka (Nanny diraja yang mengasuh Bharata, anak Shakuntala), Pengawal dan juga nelayan.Pyanka kena jadi harimau tua...hehehehe
Rusdi yang menjadi Ketua Pengawal..perlu ke?
Babak yang menggelakkan hati. Macam lawak sebab kami selalu karaoke bersama, tiba-tiba tengok dorang berlakon plaks.

1 comment:

  1. Salam,
    Hi Jumie!

    Terima kasih kepada posting di Blog Jumie ini,
    'Shakuntala - Epik kisah cinta purba yang sangat meletop!!-30.3.09'

    Saya mencari skrip Shakuntala untuk tujuan pembelajaran.

    Boleh tak Jumie berikan saya maklumat tentang kawan-kawan Jumie yang masih menyimpan skrip Shakuntala tersebut.

    Saya mencari skrip tersebut.

    Terima kasih ya. :)

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...