22.6.09

Gangster NYIOK

Lama tak bergossip dengan kalian semua. HAHAHA. OK...hari ini cerita sungguh menarik. Yang bertajuk. Gangster Nyiok!!

Pada awal tahun ini, aku telah meminjamkan buku kepada seorang sahabat bernama Siti Kenanga . Aku tidak heran untuk meminjamkan kepada beliau. Aku kata...nanti hang dah abih baca. Hang bagi la balik kat aku. Tak kisah.

Januari.

Februari.

Mac.

April.

May.

Aku pun remind kat budak tu. Mai la antar buku aku balik. Dia pun kata "ok..minggu depan. Hari Rabu. Buku tu lani ada kat Siti Meloq."

Aku pun tak tau la macam mana buku itu boleh ada kat Siti Meloq. Aku tak kisah la. Janji nanti minggu depan depa mai bagi kat aku.

Aku pun sibuk. Dengan make up. Kursus make up. Make up orang. Holiday. Outstation.

Tiba-tiba muncullah Jun.

Aku remind kat budak ni lagi.

"Siti Kenanga, bila boleh dapat buku aku?"

Pastu dia pun sms kat aku dengan panjang lebar mencerita kan salasilah buku itu telah jatuh dari satu tangan ke tangan yang lain. Sungguh menyedihkan. Tapi aku tak balas apa apa.

So petang itu, aku pun membalas lagi kat Siti Kenanga.

"Bila aku boleh dapat buku aku?"

"Khamis atau Jumaat"

"Please give me certain answer"

"Jumaat"

"What time?"

"Lunch hour"

"Macam mana hang nak carik aku?"

"Aku pi carik hang kat office"

Ok. Lega aku dengar. Dah kena buat garang-garang sikit baru lah depa nak ketak mai antak barang aku balik. Aku tak kisah sangat nak pinjam. Tapi kena la bertanggungjawab. HUHUUH....aku kan suka duk buat garang. Yalah...Siti Kenanga and Siti Meloq ni kira junior junior aku kat kampung. Kami membesar sama-sama.

Tiba tiba, ada call masuk. No aku tak kenal.

Aku pun jawab.

"Pasai pa dia duk buat perangai macam PARIA. Awat besak sangat ka buku dia tu? Berapa harga buku dia tu. Mai sini aku bagi duit. Aku boleh bayak dia balik. Berapa? Seratus? Dua ratus? Tiga ratus. Perangai macam PARIA. Awat dia bagus sangat duk buat bising pasai buku tu. Kata kat dia..aku boleh bayar buku tu!!"

Dan talian telefon itu dimatikan.

Aku lantas menelefon Siti Kenanga. Kerana dari riak suara dan bicara pedas itu. Aku tau itu abangnya. Abangnya ialah Gangster Nyiok.

Aku called Siti Kenanga.

"Kenanga...awat hang buat macam ni kat aku?"

"Aku terasa kat ang Jumie..."

"Punya pasai kat hang rahh"

Terus aku meletakkan gagang telefon.

Aku memandu dengan tangan yang menggeletar. Memang aku bara. Tapi tak tau nak buat apa. Sesungguhnya Siti Kenanga tengah menangis dan tersedu-sedu sebab tadi kena gertak dengan aku. Sungguh ngoks sungguh abang beliau yang naik hangin dengan kisah kisah gegirl ni...Tolongla...

Apabila aku pulang ke rumah. Aku pun menelefon abang aku!!

Apa dia ingat dia jer ada abang. HAHAHAH. Aku pun ada abang. Abang aku gangster MILO!!

Aku pun terus menceritakan segala-galanya kepada abang aku. Abang aku pun memintak no telefon gangster Nyiok itu.

Apabila abang aku call gangster Nyiok itu.

Mak mereka yang menjawab.

"Assalamualaikum, makcik. Nyiok ada?"

"Wasalam. Sapa ni?"

"Ni Budie...Nyiok ada tak?"

"Oh..Budie..Nyiok takdak. Nyiok tak duk sini. Ni bukan no Nyiok"

"Oh yaka...taklah. Tadi adik saya bagitau, Nyiok called dia pakai nombor ni. Duk maki-maki dia dalam fon pasai buku. Saya nak tanya la...awat Nyiok duk masuk campok. Ni cerita depa budak budak perempuan. Pasai buku ja"

"Ehk..tak...tak...Nyiok tak called. Nyiok tak masuk campok pun. Nyiok tak tau apa pun Budie"

"Kalau macam tu takpala....Boleh saya cakap dengan Siti Kenanga?"

"Helo Abang Budie," Kenanga menjawab phone.

"Kenanga...dahla. Ampa toksah duk gadoh. Ampa pun dah lama kawan. Dari kecik. Lani buku tu ada dengan hang tak?"

"Ada" BULSHIT!! TADI DIA KATA ADA KAT MELOQ!!

"Kalau ada..ok..lani hang pi antak kat dia. K. Aku tak mau dengak dah ampa gadoh gadoh ni."

"Ok abang Budie"

Ok. Lawak tak? Citer ni. Siries. Aku pun duk gelak. Lani aku pun dah bara kat Kenanga ni. Lani aku pun dah tak mau dah buku tu. Ada rezeki aku pi beli la buku lain. Aku bukan la PARIA sangat sampai tak mampu nak beli buku. Mungkin orang yang kata aku PARIA tu la PARIA sebab tak tau pangkal cerita pastu nak masuk campok hal perempuan.

Jangan jadi Gangster Nyiok. Nak maki orang, tapi letak fon kat tepi. Tak gentle. Pastu bila abang aku called, tak mau ngaku plak itu nombor beliau.

Sekian, renung-renungkan.

Ini gambar aku dan abang aku. Aku pun ada abang jugak ok!!

6 comments:

  1. kelaka la jumie..ilang tension baca citer ang... hehe..

    ReplyDelete
  2. astaga.. apa masalahnyer si kengaga tue jumie?? dalam pandangan mata kasar aku yang rabun silau ni.. dia lah PARIA yang sebenar, dalam erti kata lain cakap putar belit, adusssssssss kenape la begitu sekali.. da pinjam harga org tak reti ke nak pulang balik.. harta org jaga la baik2..jgn buat mcm rete sendirik.. rasanya harta sendiri pn kita akan jaga baik kan.. aduhhhhai perihal anak mami....

    ReplyDelete
  3. kak jumie, nak pinjam abang...buku-buku beha berlambak org tak pulang balik niii!! siap ade y tulis name die kat buku...

    uwaaaa!!!

    ReplyDelete
  4. hahhahaha... lawak... lawak... gengster apa camtu, brani maki gegirl ja, bila boboy call kecut teloq... hahahhaha...

    Jumie, soh abg budie kukoq ja nyiok tu wat gulai..... hahhahahahha

    ReplyDelete
  5. mama aiman : aku memang tulis bagi orang ilang tensyen..tapi nak ikut ikut...tensyen gaks..sebab terpaksa terlibat dalam komflik macam ni

    ajeep : hahaha...ang ni duk kata kata anak mami plaks.

    beeha : hahahaha..hang lawak!! Nanti kalau jumpa abang aku dalam USM duk bagi Milo...tegur laa

    kak zura : tula...mentang mentang kita ni gigirl yang comelsss

    ReplyDelete
  6. Moral of the story..jangan bagi pinjam buku kat kawan. kalau nak baca..baca tang tu gak! I had it with people yang meminjam buku nih...my books therefore my rules! Depa tak tahu betapa pentingnya senaskah buku buat kita... ni tak pasai2 tulis nama plak..really irresponsible and serius kurang ajaq!
    Aku jugak yang bara la ni..cuz aku amat memahami bab2 pinjam buku nih.

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...