5.2.10

Movie of The Month | Avatar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.  U olls semua dah tengok tak cerita Avatar?  Yang alien kaler biru-biru meletops tu u olls?  Apa dia?  Dah?  Bagus.  I olls ni sangat c*laka kan?  Bukan nak tanya u olls dah solat ka belum? Kan?

I olls dah lama tidak mengepi tengok wayang okay.  Apatah lagi wayang yang baru-baru di tayang itu.  Yang pastinya mendapat sambutan seluruh rakyat Melesia.  Tetapi ketika lawatan rasmi En.  Khafi ke Penang tidak lama dulu kami telah menyempat tengok cerita ini di Queens Bay u olls.  Memang i olls terkejut cerita ini masih ditayan.  I olls ingat dah habis dah.


Cerita ini amat best u olls.  Sehingga selepas 1 bulan yang lalu akak mentengok cerita ini.  Semua imaginasi akak yang tak pernah berakhir ini disulami dengan pelbagai imej-imej Pandora.  I olls pernah sampai mengkata kepada seseorang itu begini  "Hampa jangan duk bagi aku marah!  Nanti aku terbang naik aku punya toruk,  aku nanti terbang style rendah nya.  Aku nanti makan ampa semua dari Gelugok sampai Jelutong,"  HAHAHAHAHA


Sampai orang itu pun bertanya,  apa itu toruk?  So marilah i olls bercerita hari ini.

Sinopsis cerita
  1. Cerita ini simple je.  Kunonnya pada tahun 2154 (over tau Abang James ni.  Bagi tahun yang masa tu akak dah jadi petroleum),  US telah menakluk satu planet nama Pandora.  Kat planet tu ada satu bahan galian yang sungguh mahal harganya kalau balik jual kat Earth.  Bahan ni nama unobtanium.  Nama dia meletop - UNOBTAINABLE!


  2. Pandora diduduki oleh sejenis makhluk Navi.  Depa ni warna biru.  Muka macam orang campok kucing,  ada ekok tapi depa tinggi besak.  Depa ada ekok.  Depa ada sistem kehidupan sendiri,  bahasa sendiri.  Tau tak macam mana abang James dapat idea nak cipta makhluk pelik ni?  Dia kata hari tu mak dia call dia mak dia kata "Cek,  mak mimpi perempuan tinggi 12 kaki warna biru nak ajak mak pi cekcur,"  Kata mak Abang James.  Terus Abang James dapat inspirasi nak cipta makhluk ini.


  3. Pastu,  US nak pi gali kat satu tempat ni yang ada satu pokok besak.  Dihuni oleh kaum Omiticaya.  Kat bawah pokok depa ada banyak bahan mineral yang mahai tu.  So US ada masalah nak pujuk kaum Omiticaya ni untuk pindah dan duduk kat pokok lain.
  4. Oleh itu,  US mencipta satu avatar untuk Jake Sully yang sebenarnya hanya ganti abang kembar dia yang mati akibat kemalangan.  Dia tidak ada training langsung untuk buat benda ni.  Tapi sebab dia ja yang menyamai semua identiti avatar yang telah dibuat,  maka dia terpaksa amik tugasan negara itu.



    Ini bukan Jake Sully.  Ni kawan Kak Janz,  nama dia Shafiq Saiddon.  Dia try casting nak berlakon cita ni.  Abang James bagi dia watak dia tak suka iaitu jadi raksasa jahat.  Pastu dia tarik diri jadi RO dengan Soc Sc.  HAHAHAHAH
  5. Ampa tau tak AVATAR tu sebenarnya apa?  Dalam Hinduism,  Avatar or Avatara bermaksud reincarnation atau menifestasi.  Paham?  Tak faham?  Hah...tulah tengok lagi Astro Ria!  Akak tak mau bagitau.  Ampa pi carik sendiri.
  6. So,  Jake Sully akan masuk dalam satu meshin,  pastu saraf otak dia akan di scan dan masuk dalam avatar Navi dia.  Pastu Jake akan seolah-olah tidok dalam meshin,  tetapi dia akan muncul dan hidup dalam avatarnya.  POM POM  U OLLS.  Macam hidup kita kat dunia ni la,  badan kita ni hanyalah pinjaman ja.  Nyawa kita milik Allah,  bila masa dia boleh cabut. 


  7. Pastu kononya,  Jake kena masuk dengan komuniti Omiticaya sebagai satu usaha nak berbaik dengan depa and finally memujuk komuniti itu dari pindah ke pokok lain.  Sungguh US kan?  Selama ni depa pujuk macam-macam.  Bagi sekolah la kat anak-anak Omiticaya,  bagi makan,  bagi sistem pendidikan,  tapi Omiticaya tetap dengan pendirian depa. 


  8. Tapi si Jake ni,  sudah pi jatuh CHENTA dengan anak ketua kampung Omiticaya bernama Neytiri.  Neytiri ini satu hari nanti dia akan jadi ketua kampung tu pulak.  Ganti bapak dia. 
  9. Pastu sebab depa dah pi jatuh chenta,  maka Jake macam duk buat lambat pulak nak pujuk Omiticaya nak pindah.  Sebab sebenarnya,  dia pun dah rasa sayang pokok tu.


  10. US punya askar semua marah la.  Depa pi tebang jugak pokok tu.  Gila babi time ni aku nangis ok.  Tak kisah la.  Aku nangis style duk terbayang sebab Abang James buat visual saat-saat pokok tu terbakak and tumbang macam mana peristiwa Sept 11.  Memang takut u olls.
  11. Selepas kejadian itu,  berlaku lah pelbagai isu di mana kaum Omiticaya dah tak caya Jake Sully,  and at the same time US pun dah tak caya Jake sebab depa kat dia pengkhianat,  maka masa ni lah Jake Sully mai terbang dengan toruk dia atau THE LAST SHADOW!!!!! 
  12. Toruk ni memang binatang super segala binatang kat Pandora la.  Depa panggil dia The Last Shadow sebab benda ni la benda last hang akan tengok before hang mampoih.  Siries horror ok.  Dia hanya ada satu ja pada satu satu masa.  And mengikut peraturan Navi setiap 5 kelahiran toruk ini nanti mai satu Navi yang boleh bela toruk ni.  Dan tak tau macam mana,  toruk ni pilih Jake untuk jadi tuan dia!!!!


  13. So,  bila dia naik binatang besak ni barulah semua orang Navi sembah and percaya cakap dia.  Dia nak tolong depa.  Dia pun dah sedak,  bangsa dia sendiri Maknusia dari US ni memang c*laka mai kat planet ni,  buat macam mak bapak depa punya planet,  suka suki hati nak suruh orang pindah sebab nak melombong.  Ampa ingat kami apa?  Cewah...aku pulak merasa sangat emoticon kan?
  14. Akhirnya, setelah mendapat sokongan daripada semua Navi-navi dari satu Pandora maka depa berlawan dengan gang US sampai semua gang US mampoih.  Memang sempoi u olls.  Macam kat dunia kita,  Navi pun ada banyak kaum dan negara.  Ada yang tinggal di gunung,  di tepi laut,  di padang pasir dan macam-macam lagi.  Depa semua mai banyak gila untuk perang sama-sama dengan Omiticaya.  Sama la macam kita semua,  kita manusia ja.  Tapi kita ada mat saleh,  Melayu,  Cina,  India dan macam-macam lagi.


  15. Walaupun banyak Navi yang mati,  tapi akhirnya orang US semua tewas dan dapat di tawan kecuali depa punya Head of mining operation bernama Colonel Miles Quaritch.  Dia sekok yang otak jahat,  selagi dia tak mampoih.  Dia berperang mati-matian!!! Sampai last sekali Neytiri dapat panah dada Colonel ni dengan panah bapak dia sendiri.  PUAIH HATI U OLLS. 

Informasi Menarik
  1. Cerita ni amik masa 15 tahun nak buat.  Iaitu dari tahun 1994 hingga 2009.


  2. Kos pengambaran filem ini adalah sebanyak USD 237 million.  Sama dengan lebih kurang RM948 juta. 
  3. Mempunya bahasa sendiri yang dicipta oleh Professor Paul Frommer dari Marshall School of Business.  Depa develope bahasa ini dari tahun 2005.  Kalau nak kata Hi u olls,  how are you? dalam Navi bunyi dia macam ni  "Ngaru lu fpom srak?".


  4. Sam Worthington hero cerita ini asal dari Australia.  Dia mai US in hope nak jadi superstar.  Sehinggalah dia dapat offer dari Abang James baru dia mampu nak bayar downpayment untuk sewa rumah,  kalau tak dia tidok dalam kereta ja.  :(  Kesian kan.  Awat dia tak mai Penang,  ramai anak-anak ayam akak yang sudi memberikan tempat untuk berteduh.  Kan Mimi kan?  Taq?  Andy?  Parimala Devi?  Kan?


  5. Michelle Rodriguez yang berlakon dalam cerita Fast and Furios,  iaitu marka Van Diesal?  Dia kan mati?  Dalam cerita ni pun dia mati jugak.  HAHAHAH. 
  6. Cerita ini sungguh mewujudkan kontroversi bersifat kritikan terhadap situasi politik antara US dan jugak negara-negara membangun yang kaya dengan hasil galiannya.  SIRIES kan?  Akak memang tak habis beristighfar masa tengok cerita ini.  Terutama sekali masa pokok Omiticaya ni tumbangsebijik duk nampak macam September 11 punya tragedy.  Tapi bila tanya kat Abang James.  Dia tak ngaku.  Dia kata,  ini hanya secara kebetulan.  PROPA la hang ni!!


  7. Akak ingat perempuan yang berlakon jadi Neytiri tu adalah dilakonkan oleh Angelina Jolie,  tetapi i olls adalah salah kerana watak ini dilakonkan oleh perempuan hot bersama Zoe Saldana.  Ampa tau tak Zoe Saldana ni berlakon cita apa?  HEHEHEHE.  Dia la jadi raksaksa jahat bernama Anamaria dalam cerita Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl.
Kesimpulan  :
I olls amat menyarankan u olls semua mentengok cerita ini walaupun i olls tau,  u olls semua lebih suka mentengok cerita tak berapa nak pakai kesemua fungsi otak u olls.  So u olls semua yang dah tengok cerita ini,  i olls nak ucap tahniah. Sangat bagus pilihan u olls semua.  Sehingga kini,  i olls berangan-angan nak buat konsep PANDORA untuk wedding akak nanti.  Semoga cepat simpan untuk menikah.   Kepada pihak-pihak yang sudi nak sponsor wedding kami,  sila lah menghubungi akak dengan segera.  Nama-nama yang bersekongkol dengan Kak Janz seperti Adnan Jaafar,  Hassan Abu Bakar,  Baby Zarina,  dan lain-lain boleh hantarkan proposal kepada kami dengan segera. 

Bangsan,  Jumie nak buat baju macam ni!!!!

Sekian terima kasih.  HAHAHAHAHAH

ps/  I olls nak larik......................nanti nak hambat dengan mak mak ayam ku!!!!

    5 comments:

    1. tu diaa...sampai nak terap konsep pandora dalam wedding...

      confirm aku pi punya la walau di mana pun aku berada masa tu... sanggup balik laaa~~

      aku tengok cita ni 5x. gila tak gila.

      ReplyDelete
    2. hahaha....hahahaha...hahaha....sampaiesok xabeh gelak nie. hahaha...hahaha...

      ReplyDelete
    3. hahahah...muka saya!!!
      kak janz nak saya birukan muka kak janz heheheheeh

      ReplyDelete
    4. Greets!

      This forum rocks.. I really liked it...

      Byebye

      [URL=http://www.vpnmaster.com][IMG]http://openvpn.net/archive/openvpn-users/2005-05/pngd55nFojmJX.png[/IMG][/URL]

      ReplyDelete
    5. hey


      just registered and put on my todo list


      hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

      ReplyDelete

    Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...