21.5.10

Jumie + Khafi balik Tangkak Johor

Yes u olls.  Mesti u olls wondering mana akak pergi awal minggu lepas kan?  Verver ja hilang dua hari tak upload cita.  Kesahnya,  akak dan En.  Khafi telah merudum deraiv ke Tangkak.  Kelessssssssssssssss!!  Katanya,  bertemu keluarga En.  Khafi.  Sorry u olls.  Bukan tak mau cita kan.  Nanti kecoh-kecoh u olls tau la kan.  Akak ni peminat ramai,  musuh pun ramai.  Akak kena sentiasa berjaga-jaga u olls.  Tapi apa pun yang penting we olls selamat pergi dan pulang.  :)

Perjalanan we olls bermula jam 7am we olls bertolak dari rumah Kak Ede dan Abang Manap.  Verver Abang Manap siap berseluar dan berbaju,  dia ingat kami gerak dia awal sebab nak mintak tolong hantar naik bas.  Tapi we olls nak naik Dorrie jah!  Kelesss...........

Terima kasih En.  Khafi yang sudi deraiv dari Penang ke Tangkak dan Penang semula.  Memudahkan tugas i olls iaitu tidok sepanjang jalan.  Keles.

Verver jadi wanita kampung sat.  Boleh?  Dengan bunga di tepi telinga ini memang trademark akak.  Sampai Cik Ajeet buruk sangka kata akak ini ada pakai-pakai 'benda' halus untuk nampak manis...apa kaitannya dengan bunga di telinga pun akak tak tau.  Yang penting,  i olls bila tengok bunga cantek terus cabout dan letak kat telinga.


Perjalanan kami lancar dan smooth.  Kami berhenti dua kali.  Sekali kat Bidor dan sekali kat Dengkil.  Makanan akak masak dan bawak sendiri.  Rasa macam ibu-ibu u olls.  Walaupun hanyalah nasik dan sedikit kotiau.  Tapi rasa macam ibu-ibu gitu.  En.  Khafi memakannya dengan senang hati. 

At 12.30pm lebih kurang.  We olls meniba di rumah mak En.  Khafi iaitu Mak Juma.  YES!!! U ollls jangan tak tau,  bakal ibu mertua i olls ialah Jumanah dan akak Jumizah.  Kelesssssssssssss.  Pabila Kak Juma dan Kak Jumie bertemu...meriah u ollls!!

Rumah En.  Khafi terletak di Jalan Wak Musa,  Serom 5,  Tangkak Johor.  Masa i olls sampai ni,  mai aiii rasa macam jauh jah.  Tapi bila dah sampai rasa macam lega sikit.  Apatah lagi Kak Juma masak sedap u olls!  Ayam masak usik dan jugak nenas masak lemak.  I olls tambah dua kali ok.  Ada aku kesah!!  Kak Juma pun suka akak makan banyak.

Masa makan-makan tulah we olls berkenal-kenalan.  Kak Juma ni mesra orangnya.  Macam i ollslah,  i olls kan feeling-feeling makcik pun boleh gitu.  Senang masuk line u olls!

Kesahnya,  at 3pm macam itu,  datanglah Wak Mina dan Tok Neng iaitu Makcik Khafi dan neneknya.  En.  Khafi dah pesan kat akak,  kampung dia ni penuh dengan suku sakatnya sahaja.  Semua adik beradik dan sedara mara.  So,  bila petang-petang memang they olls suka ziarah menziarahi.  Tambah pulak tiba-tiba nampak Dorrie yang biru melepak itu di depan rumah Kak Jum kan??

Ini gambar getis we olls naik motor pusing-pusing kampung u olls.  Memang best sangat time ni.  Rasa macam kat luar Melesia.  Boleh camtu???

Tok Neng pun datang dengan hasrat nak melihat cucu yang telah meniba.  Kesahnya,  dia tak tau yang cucunya ini datang membawa makwe yang meletops.  Janda takdak anak yang menjadi rebutan para pengantin kat Penang ini.  Kelesss...statement berani mampus kan?  Tok Neng terus pegang tangan akak.  Akak takut u olls.  Akak ingat dia nak denda akak menyanyi atas kerusi ke apa...rupa-rupanya dia teruja-ruja cucunya bawak MAKWE...kelesss!!! 

Inilah Tok Neng.  Orangnya dah menjangkau 80an.  Dia kecil molek.  Asal dari tanah Jawa.  Memang comels orangnya dan sangat baik.  Ini dia pose khas untuk pembaca belog Jumie Samsudin.


Ini En.  Khafi.  Akak tak tau pasai pa dia nak pose macam ini.  I olls dah marah tapi dia nak buat jugak.  Biar jer la.  Akak pun amik gambar.  Nanti merajuk pulak.


Selepas bersembang panjang dengan Tok Neng,  petang itu i olls dan En.  Khafi menghantar Tok Neng balik ke rumahnya yang terletak tak berapa jauh dari rumah Mak Juma.  Kesahnya, rumah ini dulu kat kampung ini adalah rumah tercantek sekali sebab Tok Jali (ATOK KHAFI) adalah pembuat rumah yang termasyur ketika dulu.  Memang hasil tukangannya meletops.  Dia seorang yang gigih u olls.  Hampir semua rumah kat kampung itu,  dia yang buatnya.  Kalau takdak upah buat rumah,  dia buat gerobok/almari untuk dijual atau perhiasan rumah.



Upah buat rumah sehari RM3.  Harga almari RM30-40.  Kelesssssssssss!!  Ini antara gambar almari yang masih ada u olls.  :)


Inilah rumahnya.  Dan rumah inilah tempat kelahiran En.  Khafi...dan rumah inilah.......WE OLLS AKAN BERSANDING NANTI!!!!!!

En.  Khafi pose!!


Akak pose lagi meletops u olls.


Ini tingkap dari luar.  Memang cute u olls.  Bak kata Tok Jali "Tiada satu ketukan pun saya bagi kat orang.  Semuanya saya buat sendiri"  I SALUTE U OLLS!!



Ini i olls pose dari dalam rumah.  Memang cumels rumah ini.  Tapi masih kuat.  I olls ketwok dari depan sampai belakang,  takdak pun bunyi lantai papan ngiok ngiok...semuanya macam rata saja.  U olls....kat dinding ini lah we olls akan bersanding nanti.


En.  Khafi dan bermata mata suuur.  Tapi laki akak ini cando kan??



Macam biasa Kak Merr suka melawat flora dan fauna sambil memberi ilmu pengetahuan kepada u olls.  Ini adalah pokok bunga taik ayam.  Cumels kan u olls.  Tapi akak tidak akan sekali-kali petik bunga ini dan letak kat telinga i olls.  Sebab baunya,  bak kentot cakcing + Taq Rafael yang bergabong.




Ini pokok pucuk manis.  Dulu kat rumah i olss ada banyak.  Lani dah takdak. Masak lemak sedap u olls.




Ini pokok petai belalang.  Jonet and Asmaa this is FYI.  Memang macam pokok petai betul rasanya,  tapi takder bausangat.  Sebab dia amat halus.



Orang Johor panggil ini pokok lada.  Orang KL panggil cili.  Tapi we olls orang Penang panggelnya pokok CABAIIIIIIIIIIIIIIIII!  Aku cabaiiiiiiiiiiiiiii mulut hangggg!!


Day 2!! Akak bangun awal u olls.  6.30 pagi dah siap bersarapan dengan Kak Juma.  Keles...........Akak rasa inilah akak sarapan paling awal bagi tahun 2010 ini.  Nasik goreng,  karipap dan jugak kueh ketok.  Keless..............i olls tak tambah banyak.

Pas memakan pagi, i olls dan Kak Juma masuk kebun.  Kesanya,  rumah they olls ini tanahnya sampai ke belakang.  Ada kebun kelapa sawit dan jugak kebun getah.  Yang pokok getah itu masih ok dan berfungsi.  Akak dan Mak Juma pun berjalan-jalan sambil melihat kawasan.  Mak Juma cadang nak bersihkan kebun ini dan tanam pokok-pokok lain.  Kelessssssss.......

Ini akak disebalik pokok-pokok ubi kayu yang baru tumbuh.  Hari itu akak letak gambak ini kat FB.  Ampa semua perli akak kata nampak akak macam anak gajah la.  Nampak macam mak atasinci la...takpala u olls.  Tunggulah akak DRAG macam Anita Serawak,  masa itu u olls semua akan sembah ratu kat i olls ini!!
I olls kutip buah kelapa sawit yang gugur.  Cantek u olls.  Oren kaler nya. 

Akak shafel dalam kebun Kak Juma.  Keless......memang senang nak shafel u olls.  Sebab tanah dia lembut. 


Bila Kak Juma tengok akak,  akak pun loncat dan kata TARAAAA!!! Kak Juma pun gelak.  Akak harap Kak Juma sudi menerima akak sebagai menantu,  walaupun di hari pertama akak berjumpa,  akak telah menunjukkan pelbagai bakat terpendam akak padanya,  antaranya SHAFEL dan terus kata taraaaaaaa!!



Pokok getah yang telah ditoreh. Ayak getah dia telah meleleh.....Harap u olls semua tidak merembes air air lain ok.  Boleh kaa verver cekcap tengok gambar ini. 




Akak pose pose FIERCE di sebalik pohon getah.  Berkain batik dan berkasut slipper jer u olls.  Yang penting attitude.  Diamond Sapphire...FYA!!



Siapa ni u olllllsss!  Siapa ni u ollls!!!!



Ini akak dan anak buah En.  Khafi.  Nama dia Puteri.  Cumel u olls.  Dia suka angkat kening ala-ala Ziana Zain. Akak tak buleh buat sebab akak memang takdak kening.  :(

Tengahari itu, I olls,  Kak Juma dan Khafi pergi ke rumah Tok Gayah (Tok Khafi belah Abah) dan menziarah kubur Tok Hamid yang baru saja meninggal 2 minggu yang lalu.  Sebab tugas di Penang,  En.  Khafi tak dapat pulang.  So,  suasana jadi sedikit pilu dan sayu u olls masa di tanah perkuburan.  En.  Khafi menangis u olls.  Akak pun cuba sedaya upaya untuk tidak nangis.  Apa pun,  akak doakan agar arwah Tok Hamid tenang di sana dan ditempatkan bersama golongan yang dirahmatiNya.
En.  Khafi pose di atas tempat tidur arwah Tok Hamid nya.  Sayu u olls...sekarang hanya tinggal kenangan.

Yang kiri itu adalah Tok Hamid masa muda muda.  Yang tengah itu adalah moyang.  Dan yang paling kanan yang keless itu adalah Tok Gayah.  Keles..............

Dikesempatan itu, we olls juga menziarah Tok Gayah yang masih sihat walafiat. Orangnya putih melepak. Dari dia la En. Khafi dapat kulit yang putih dan mulus itu. Keless...Thanks Tok Gayah. Tapi Tok Gayah telah membawa pesanan dari penaja kepada akak berbunyi begini

"Atok cakap ni terus terang kat tuan punya badan.  Kalau boleh cakap kat keluarga kamu tu,  jangan la letak harga hantaran tinggi-tinggi.  Atok bukan apa,  cucu atok ni kerja biasa-biasa saja.  Keluarga atok pun biasa-biasa saja.  Kalau boleh belanja tu sama-sama la simpan,  jangan bior Apis jer buat semua," 
 Kelesss....menjunjung perintah Tok Gayah! Akak pun tak verver letak hantaran sampai 5 angka. Akak sedar siapa diri akak ini.
Atok Gayah sedang memberikan ucapan.  Akak dan Kak Juma memberikan pose menongkat dagu.  Keles......................


Close UP.  Inilah i olls dan Kak Juma di depan rumah Tok Gayah.  Sama size u olls?? Apakahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......salah angle ni u ollls.  Jangan panik ok!!


Dibelakang rumah Tok Gayah ada pokok limau nipis.  Memang i olls suka sangat.  Rasa macam kat Mediterinien......................petik petik petik sampai 4 kilo!  Nantikan i olls bagi resepi kulit cantek dan jugak kurangkan berat badan khas dari nakyam i olls Tuan Mochtar yang mengunnakan buah buah limauuu!  Tunggu ya!!


Ini bunga pekan.  Ada banyak depan rumah Tok Gayah.  Akak suka bunga ini.  Tok Gayah cabot 3 anak pokok suruh akak tanam kat Penang.  Kelesssss


Ini bunga hutan i olls tengok kat belakang rumah Tok Gayah.  Cantek.  I olls tak tau nama saintifiknya. So akak nak bagi nama untuk bunga ini  "Gayahguilera Androfernia"  Kelesssssssssss!!


Selesai tugas itu,  petang itu tibalah aktiviti yang paling i olls nantikan.  Iaitu mandi di Gunung Ledang.  Memang lokasinya dekat dengan kampung En.  Khafi.  Adiknya itu,  kalau nak pi mandi naik basikal jah u olls.  Keles...akak boleh naik basikal.  Tapi bumper akak akan rasa kejang selepas 20 minit mengayuh.
Permandangan puncak Gunung Ledang daripada Bukit Gambir Tangkak.  U olls...Gunung Ledang itu bukan semata mata tempat cuuur lagenda Hang Tuah dan Gusti Putri Retno Dumillah ok!! Gunung Ledang memang wujud dan terletak kat Johor.  Ada la kawan akak tu kan,  dia Blekberi Mesej dengan akak "Aku ingat Gunung Ledang tu kat Kedah!!"  Itulah hakikat anak - anak Melesia sekarang.  Dah pi Brazil,  dah pi London,  dah pi Hong Kong,  dah pi Bandung.....tapi Gunung Ledang tak tau kat mana!!

Di kaki gunung Ledang.  We olls berhenti dan beli sedikit jajan di sini.  Keles...akak berjajan kan?  Orang Penang sebut cikidi jaahhh!  HAHAHA...Noks...nampak tak langit tu mendung ja.  Sepanjang akak kat Tangkak,  macam tersumbat langit itu u olls.  Tak hujan pun,  mendung ja.  Tapi bila we olls bergerak balik baru nak hujan.  Alhamdulillah......kebaikannya,  i olls dapatlah puas jalan-jalan kan??

Sesi menghumban adik adik.  Yess...inilah adik kesayangan En.  Khafi nama dia Akhmal.  Memang dia baik dan obidien.  Macam En.  Khafi. Satu yang i olls suka dia.  Dia ini sangat pandai menyanyi!!!

Akhmal verver jadi inang istana sambil basuh baju di tepi sungai.

Akak teringin nak buat aksi ini.  Tapi i olls takut nanti semua ayak dalam sungai ini akan habis terkeluak ke tepi.  So i olls tengok ja la Akhmal buat banyak banyak kali.

Ini sepupu En.  Khafi yang ikut we olls.  Nama dia Soleha.  I olls sangkakan mergastua yang ikut i olls dari tadi.  Bising mulutnya.  Meriah u olls!  Semua orang dia jumpa kat air terjun tu dia kata HAI U OLLS.  Akak ingatkan dia main main.  Rupanya memang itu semua kawan-kawan dia.  Aiyooo!!


Tau dah kan ini sapa?  Yes...akak tadak kening itu.  Yang takdak kening itu adalah akak.



Kat Sungai ini ada banyak anak anak ikan u olls.  Bukan anak ikan yang Bangsan ada banyak tu.  Tapi ini anak ikan betui  betui u olls.  Kita letak kaki diam diam,  satgi ramai anak-anak ikan yang datang menggigit.  Gigih u olls tak payah ke Fish Spa lagi kan?  Tiba-tiba i olls teringat soalan dari akak itu yang tanya akak macam mana nak buat perniagaan fish spa.



Tengok betul betul atas puncak pendakian ke Gunung Ledang itu ada KFC.  HAHAHAH.  Tapi bukan KFC betui tau.  Akak tak tau apa maksudnya KFC itu tapi i olls dah google tadi,  kawasan yang ditanda KFC itu adalah tempat di mana kawasan pendakian menjadi semakin sukar.  Gitu.......sukarkahh?  Kalau gunung i olls?  Kelessssssssssss


Ini aksi terakhir we olls masa nak balik.  Yes,  pose terakhir ini akak tujukan untuk u olls semua.  Tiga hari dua malam i olls kat Tangkak,  memang best u olls. Takder la nebes sangat.  Akak lawan perasaan itu.  Yelah dulu dah ada pengalaman kan?  Verver nak jadi sedih kenapa.  Anyway,  i ollls dah buat yang terbaik untuk menjadi diri sendiri.  What u see is what you got.  Takder la nak lakon lakon suci lagi. 

I olls pun dapat rasakan yang i olls diterima kat sini.  Semuanya tak henti-henti tanya bila kendurinya u olls!  Harap semuanya bersabar dan beramal soleh,  we olls tengah merancang sikit demi sikit.  DIVA nak kawen nyahhhhhhhhhhhhh mana boleh planning setakat 6 bulan!!  Kesahnya ada yang suruh akak kawen hujung tahun ini.  Aku tak mau macam itu dek nonnnn!!

Apa pun,   terima kasih kepada semua sebab sudi baca artikel akak hari ini. Dan terima lah tempe goreng cicah tokyu!!  Kelessssssssssssssssssssssssss....bila makan ni sah la u olls orang Jawa Johor ok!!  Raidah.....yea.......kita sekampung sekarang!!

ps/  Sapa nak register rombongan persandingan Jumie Samsudin dan En.  Khafi ke Tangkak boleh bagi nama kat PA akak mulai sekarang,  bagi nama kat FB named Taq Rafael ok. 

7 comments:

  1. fuh..mmg best lah entry kali ini..cayalah jumies...may God bless both of u..amin :)

    ReplyDelete
  2. beshnya umah kampunggg... huuu... windu ngan umah lama aku laa plakkk... sama aa... arwah atok aku watkan... pastu arwah ayah aku pebesaq...


    err... aku la yang cakap ang nampak mcm mak atasinchi tu... hahaha... jangan marah noooo... =)

    ReplyDelete
  3. perlu ka khafi bukak baju pose? mercik iols di sini k!!

    mercik!! mercik!!

    ReplyDelete
  4. jumie nampak sungguh suci ketika berkain batik.. akak doakan korang bahagia ke akhir hayat..

    ReplyDelete
  5. suka la umah incik khafi..sgt2 kedesaan..i loike!!

    p/s: comei ar..pakai kain batik..

    ReplyDelete
  6. nice and wonderful article! kelesss ... i like the tempe cicah kicap berlada the best ... windu masa i bertugas kat segamat duluuu ... fhuh ... kat komtar la ni pun ada juai tempe goreng tapi takda cicah cicah tokyunya ... tapi ... cukup la nak bagi lepas gian bila time teringat. ni dah tengok gambaq tempe tu ... senin ni sah ... pj akan buru gerai makcik jawa kat tingkat 3 komtar tuuu ...nyum nyum!

    ReplyDelete
  7. bestnya entri ni. hilang mengantuk saya baca! saya doakan kak jumie dan en khafi berbahagia selalu! :)

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...