7.5.10

Selamat Hari Ibu - A dedication to my mother Idamiah Idris

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

U olls semua.  Ahad ini adalah hari ibu sedunia oleh itu i olls ingin membuat artikel khas tenang ibu i olls yang i olls panggil MAK atau u olls kenal dalam belog akak ini iaitu Kak Edeh.  Selalu i olls cerita pasai Abang Manap (Bapak Akak yang Comelwati itu saja).  Tapi hari ini,  i olls nak buat artikel khas untuk dia mak akak saja!

Adalah bangganya i olls nak cerita tentang mak akak yang vogidevas ini.  Yes.....i olls memang bangga dengan dia.  Semua kawan-kawan akak yang mengenali mak akak secara dekat dan personal akan kata "Mak hang memang BEST dan TERBAIK!!",  yes...akak memang kembang.

Marilah i olls mencerita tentang mak akak ini.  Beliau dilahirkan pada 11 Julai  1953 di Kebun Lama Penang kepada pasangan suami isteri Halijah dan Idris.  Dia adalah anak kacukan Medan dan Bawean.  Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kampung Jawab Penang dan kemudia di Sekolah Menengah Abdullah Munshi.

Ketika di sekolah dulu,  beliau aktif dalam bidang penulisan dan juga bola jaring. 

Akibat masalah kewangan,  beliau telah ditunangkan dengan bapak akak masa berumur 16 tahun.  Dia cerita kat akak insiden dia tau dia telah ditunangkan.  "Pada hari itu,  mak duk main bola jaring kat sekolah Munshi.  Pastu ada dua orang naik motor.  Tok Unok dan Tok Som.  Dia mai kat tepi pagak sekolah.  Dia tanya,  mana rumah Tok Roda.  Mak pun tunjuk la.  Mak tak bagitau la tu rumah mak.  Pastu bila mak balik rumah nenek pun kata HANG DAH KENA TUNANG DENGAN MANAP ANAK PAK DOLLAHH!!  Mak terus menanges....mak kata...mak nak belajarr,"  sedih u ollss.  Muda-muda mak akak dah kena tunang.  Pas sekolah ja,  mak akak terus kawen dengan Abang Manap.

Mak i olls ini adalah seorang wanita yang amat penyayang dan penyabar.  Kalu u olls nak tau,  akak amat pemalas buat kerja sekolah sampailah akak darjah 3.  Hari hari Kak Edeh la  yang tolong buat kerja sekolah i olls ini.  Last sekali,  mak i olls bagitau kat cikgu i olls,  Cikgu Zainab Yahya,  barulah i olls kena umum dalam kelas "Murid-murid,  Jumit tak suka buat kerja sekolah dia sendiri.  Dia suruh mak dia buat,"  barulah akak malu dan gigih buat kerja sekolah sendiri.

Mak akak jugak seorang yang amat PENYAYANG.  Walaupun kami bukanlah dari keluarga yang kaya raya dan serba kekurangan,  tapi  we olls tak pernah pun macam tak cukup barang dan makanan.  Makan sentiasa tip top!!!  Kalau nak pergi sekolah...............TAK PERNAH akak ulang ok...TAK PERNAH PERUT KOSONG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Paling kurang mak akak tolong bancoh Neskepe O..dia kata "Nanti tak mengantuk!"

Dia juga akan support apa jua minat anak-anaknya.  Macam akak,  akak minat membaca dan menulis sejak kecik lagi.  Dia akan beli kat akak majalah Kuntum dan Dewan Pelajar banyak-banyak.  Pastu dia akan belikan buku dan pen bagi akak buat buku skrap.  I guest,  i kutip bakat menulis dari ibu akak sendiri.  Yes,  she is a writer herself.  Dia ada banyak sajak,  and cerpen yang tak pernah terpublish. Nanti akak nak ajar dia buat belog!!!

Yes,  satu lagi pasai mak i olls yang Asmaa dan Aishah Aljuned amat jeles ialah,  mak i olls ini amat terrror dan pandai masak.  Siries u olls!  Kalau u olls berkesempatan ke kantin Sekolah St.  Xavier,  mak akak la makcik kantin yang paling popular sekali sebab standard nasik lauk yang yang mak i olls masak dan jual ini takder standard kentin sekolah ok!!  Sangat standard AWET MUDA Sungai Dua ok!!  Siap ulam-ulaman bagai....keless!!!  Ayam asam letak dalam lesung besar gitu buat ala-ala hiasan restoran Mak Ngah kan?

So,  memang sejak kecik.  Akak minat masak sebab dia la.  Tapi cara dia mengajar dan melatih we olls masak is best.  Dia akan kata "Kalau mak masak,  tengok dulu macam mana mak buat.  Nanti bila sekali-sekali mak suruh masak.  Ampa masak la,"  kelesss!!  Yes.....masakan pertama mak akak ajar akak masak ialah kari ikan.  Memang marveles.  Dia tau akak ada bakat dalam masakan dan akak rajin.  Dulu,  walaupun duit tak banyak tapi dia sentiasa make sure kat rumah ada bahan buat kek dan sebagainya.  Tiap-tiap hari kat rumah,  ada kek!  Akak yang buat ok!!

Selain itu,  mak i olls dulu mengambil upah buat jahit baju.  Memang popular sekali jahitan mak i olls ini di sekitar kampung.  Yang meletopnya,  baju i olls dan cakcing dulu semuanya dijahit sendiri oleh mak i olls ok.  Tapi yang tak bestnya,  bila raya baju we olls lah yang paling lambat siap.

Sapa la nak ikut rambut mak i olls yang blondy ini?  Kelessss


Mak i olls jugak seorang yang tidak GARANG dan sungguh baik dan funny!!  Memang seronot kalau sembang dengan dia.  Dia cakap lembut gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......kadang kadang akak pun risau mengapa i olls tak ikut mak akak yang lemah lembut gila ini.  Dia bila bercerita,  kami semua anak anak menakan akan nganga dan tengok mulut dia.  Diselit dengan pelbagai nasihat dan teladan,  mak i olls memang the best.  Dia jugak seorang yang lestari,  maknanya,  dia tidak terkongkong dengan pemikiran zaman lampau saja!!  Dia sentiasa update dan dia boleh memahami apa juga konflik remaja zaman kini yang amat kompliketed.  Yessssss!!  Dia bukan makcik-makcik yang suka kondem anak anak orang tak tentu pasal bagi malu dalam kenduri....kalau u olls nak tau,  semua orang suka pi sembang dengan dia!!!!

Akhir sekali,  mak i olls ini adalah seorang wanita yang sangat cantek dan bangsawan sekali!!!  Kulit dia putih,  rambut kepok-kepok,  mata biru,  gigi cantek tersusun.   Tidak keterlaluan,  akak bagitau,  dalam semua kami anak-anak perempuan,  akak lah anak perempuan yang paling banyak menerima jenetik kecantikan dari ibu akak itu.

To my mother,  Idamiah Idris,  terima kasih so much for being a wonderful and greatest mother for us.  Jumie mintak maaf sebab lani,  Jumie jarang mai jumpa mak sebab duk sibuk dating dengan En.  Khafi dan buat kerja Red Gincu.  Tapi Jumie janji Jumie akan buat the best dan takkan bagi mak malu.  Hanya mak yang paham Jumie ni macam mana,  sebab Jumie dilahirkan oleh mak masa kita kat Venezuela dulu.  Jumie lain kan mak?  Terima kasih mak sebab bagi paling banyak jenetik kecantikan mak itu kat Jumie banding anak-anak yang lain.  Jumie tak dapat nak balas tu dengan wang ringgit.


Mak.....jangan la paksa Jumie kawen awal.  Jumie tau mak nak suruh Jumie nikah terus.  Tapi Jumie ada banyak benda nak buat,  dan Jumie dah belajar banyak dari kesilapan lampau.  Walaupun seribu orang kata Jumie tak belajar lagi dari kesilapan lalu.  Tapi susah nak mintak semua orang setuju dengan cara kita.


Mak.....Jumie minta maaf sebab tahun ni,  Jumie takdak kat Penang masa sambutan Hari Ibu sebab Jumie pi Pahang untuk make up pengantin.  Ingat tak dulu,  mak selalu kata kat Jumie sebab Jumie suka main make up make up walaupun Jumie adalah sangat tomboi "Belajar make up betui betui...nanti boleh jadi mak andam,"  tapi bapak kata "Keturunan aku takdak lagi jadi MAK ANDAM!1"  Jumie ingat sampai lani.



Mak...nanti satu hari Jumie pun nak ada anak jugak.  Dan Jumie takut tak buleh jadi mak yang sebaikkkkkkkkkkkkk mak.  Yang Jumie tau ialah nak melawa saja.  Pastinya cucu cucu mak akan kata "Mama tu sebuk nak pakai lawa-lawa ja...tapi malaih nak masak,"  Jumie amat takut.  Oleh itu,  mak doa la  Jumie takkan jadi macam tu nanti.  Sebab doa seorang ibu itu adalah amat mujarab.


Mak...jaga lah kesihatan mak betui betui.  Ubat semua makan lah ikut jadual yang doktor bagi.  Janganlah buat jadual sendiri.  Jumie bangga sebab walaupun mak dah masuk 50 an tapi mak masih lagi sihat.  Tapi kena jaga diri tau.  Jangan duk kuat sangat kerja kat kentin mak itu.


Mak.....sekali lagi.  Jumie nak ucapkan Selamat Hari Ibu untuk mak dan jugak semua ibu-ibu dan mama yang ada dalam hidup Jumie.  Untuk Mama Seremban,  semoga rohmu dicucuri rahmat dan moga lebih tenang di sana.  Mak Jengka....miss u!! See u in Jengka!!  Mama Zarina,  thanks for taking me under your wings!  I love u.  And bakal ibu mertua ku....Mak Juma di Tangkak Johor.  Insya allah kita akan jumpa nanti.


To my sisters...Kak Ulie,  Kak Ita,  Kak Yai,  Kak Yong,  Faridah,  Kak Iken,  Lina,  Dilla,  Faezah,  Izah Ibrahim,  June Sempoi,  Mas Muna,  Shikin Marzuki,  ....ish...banayak oooooooo...SEMUA GREAT MOTHER!!


U olls semua adalah terbaik dan the best.  Jumie minta maaf kalau Jumie banyak buat hal dan bagi semua orang susah hati.  Apa pun, Jumie kagum dengan ampa semua.  Walaupun sibuk dengan tugasan di office dan di rumah.  U olls tidak pernah melupakan anak-anak ini.


Salam sayang untuk semua ibu ibu di Melesia dan ibu ibu yang suka membaca Belog Jumie Samsudin.


TAMPA MU....DUNIA TIDAK AKAN SEPERTI INI.

6 comments:

  1. aaa....
    akak...terharu2....
    june sempoi pun tersenarai....
    emmm...
    muah2...
    syg akak...
    nanti kalau akak dh otw nk join group ibu2 roger2 ok...boley ngidam n cite pasai preggy thing sesama...
    wakakaka verver je kan???

    ReplyDelete
  2. happy mother's day 2 ur mom..

    nak buat mak angkat bole x??? lalallala..

    ReplyDelete
  3. haha... aku baru kenai skali jaaa masa open house hg... tapi mak hg memang vasdebom best laa...

    same ah mcm arwah mak aku. tapi arwah dah takde. hmm...

    kem salam kat mak hg. =)

    ReplyDelete
  4. weyy.. mak ang paling bes.. aku ingat lagi masa aku spitel hang mai hantaq dgn besikel, masak lemak sayoq mak hang.. aku makan rasa macam kat syurga..
    bet.... noesh, i dont tink yu kuk laik yor mader.. shi kuk better..
    elot better..
    hahaha

    ReplyDelete
  5. uhuhu... touching nya.. rindunya kat mak kakmona... :(

    ReplyDelete
  6. yezza jumie :) soka kami baca..teladan dan nasihat..sungguh lestariwati!

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...