12.7.10

Dear Kak Merr : Kawan yang kuat menyentap!

Hello u olls semua.  Macam biasa hari ini akak akan menjawab salah satu email yang datangnya daripada pembaca yang setia.  Thanks u olls.  Akak akan mengulasnya seikhlas dan setakat mana yang akak mampu.  Penat akak menasihat dan memberi pendapat,  kalau u olls sendiri tak amik inisiatif untuk membuat perubahan tak jadi jugak. 

Wellls...baru-baru ini adalah sorang Hamba Allah yang mentanya akak.  "Betul ke hang dapat semua email ini?  Atau hang yang sendiri reka soklan?"  Hey!!!!  Nak mampus hang tanya akak soalan itu.  Hang ingat aku ada masa nak pikir semua semua soalan ini?  Kencing depan rumahlah?  Kacau suami orang la?  Macam-macam noks!  Mak tak pernah menipu atau mereka-reka cerita dalam menulis belog akak ini!!  Its not my style.  So kalau u olls rasa akak ini menipu,  its ok.  Pergilah baca belog lain ok. 

So,  hari ini soalannya berbunyi begini.


Dear Kak Merr  :


1st of all, thanks coz sudi dgr luahan mslah ni...
ceriteranye bbunyi cmni...
saya mewakili rakan2 saya yg lain eak...

cmini, ade sorg insan yang dhulunya pernah menjadi guru kpd kami yang sememangnya banyak mengajar kami kehidupan dalam dunia seni ni...

kami sangat hormat & sayang all out lah kt dye.
namun, tak semena-menanya tibe2 dye ni melenting xtentu fasal. dah macam2 statement kluaq dlm fb dye tuh...siap tukar profail pic lg uat gmbaq 'fak'..huhu...

jenuh kami nk memikir apsal la dye nk cmni?pdahanya dgn umornye yang jauuuh lbh dewasa dr kami semua bersikap lebih matang dan membimbing kami ke jalan yang benar.

andaian kami mungkin disebabkan 1projek besaq kami utk ke luar negara bln ni psalnye tym dia pgang grup tu dlu xpnh bpluang mengadakan projek sebesaq tuh...

dye siap ugut kami soh tukar nama grup tuh + macam lagi la...
siap dgn sumpahan bagai...huhuhu...

ok lah, fine!kami turut pe yg dye mintak..tp xhbis2 lg...dye nk ape pn xtao la...
then, baru2 ni dye dh delete beberapa org drp kami dr friendlist fb yer...
persoalannya, apakah yang perlu kami lakukan?

adakah wajar tindakan dye dan perlukah kami2 ni berdiam diri?
plsss HELP us...:(

Jawapan akak  :

Nyah!!  Complicated jugak persoalan dan masalah u olls ini.  First of all,  memang sah-sah nampaknya kawan u olls ini adalah kuat sentap dan telah dikaburi perasaan dengki dengan kejayaan u olls semua sampai dapat handle project besar-besar.

Akak nak tanya ni.  Ikhlas ok? Kawan u olls ni jantan ka?  Pondan?  Pok iau?  Atau cik ki?

Pada firasat i olls,  kawan u olls ini mesti baisek coverina kan?  Feeling-feeling jantan,  tapi di hati sungguh pondan!  Kalau betul dia jantan jentelmen macam laki akak,  tak harus ada sifat dengki-dengki sampai buat statement-statement pondan kat FB kan?  Sungguh pondan ok!!

Walaupun begitu,  kita kena fahami dan selami mengapa dia berperangai macam itu.  Cuba bayangkan kalau u olls di tempatnya.  Dia lebih berpengalaman dan banyak buat pengorbanan kepada kumpulan itu (PADA PENDAPAT DIA SNEDIRI LA KAN??)  tapi in the end u olls semua yang lebih bernasib baik.  Kenapa dia tak dapat peluang macam u olls?  Adakah dia tak cukup bagus selama ini.  Noks....fahamk an?  Cuba letak diri u olls kat tempat dia.  Sangat dilema pompuan-pompuan menopos kan?


U olls ada dua pilihan tentang perkara ini.
1.  JUST IGNORE
U olls boleh terus ignore si Baisek Coverina ini.  Buat tak tau jer.  Tak kisahlah dia nak dilit FB semua kawan-kawan dia kat dalam Melesia ni,  pastu add jantan-jantan spedo dari Arab ja.  Atau dia nak buat statement-statement pedas tu semua.  U olls tak mau baca boleh just HIDE je kan??  Lebih senang u olls.  U olls satu group just stay focus pada kerja dan target u olls.  If ada sapa-sapa dalam group yang rasa terancam dengan provokasi dari dia,  just bagi semangat sesama u olls agar kuat dan tidak termakan untuk beremosi-emosi dengan dia ok!! 

There's an old saying that goes like this  (KELESSS NYAH...MAK CAKAP BRITISH!!) ....................kalau kita berkawan dengan orang negative...hidup kita penuh dengan negativity sajiaa!!  (TIBA-TIBA CAKAP MELAYU KAN???)


2.  PUJUK DIA
Orang yang kuat sentap ini ubatnya senang ja...pergi sembah ratu kat dia.  Mak tau sangat noks.  Feeling-feeling ratu kan?  Takkan dia datang menyenyeh kat u olls.  Dia nak ampa jugak yang sembah ratu kat dia.  Kalau u olls sayang dan still hormat dia as kawan.  Why not buang semua yang keroh itu.  Just hubungi dia,  dan ajak dia diskas sama-sama.  Buat-buat la macam ada problem dalam project u olls itu.  Mintak pendapat dan idea dia.  Kelesss nyah!  Mesti mengembang jubur beliau untuk membantu.  Tapi kalau dia buat kekwat.  Tak payah la nak layan daaaaaaaaaaaa.....Pondan macam tu,  hanya layak di biarkan menggelupur di tepian kali.  Gituuu!

I hope that u olls berbaik-baik lah.  Kita ni makin lama makin tua.  Bukan makin muda.  So kena lebih matang skit.  Akak pun,  kalau kawan-kawan yang suka nak gadoh-gadoh,  suka menyampai cakap orang,  suka menambah-nambah cerita.  Akak buat tak tau jer.  Akak hargai sapa jer kawan akak yang menghargai akak balik.

So pilihan di tangan u olls!! 

Sekian,  love u.

2 comments:

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...