9.2.12

Dear Jumie : Berdepan dengan sedara yang Kekwat

Salam Jumie,  tolong ajar saya apa yang patut saya buat bila berdepan dengan saudara yang over the kekwat.


Saya ada seorang cousin lelaki yang dah macam abang sendiri.  Kami rapat sejak kecik.  Cousin saya ni bertunang dengan seorang girl dan saya rapat dengan dia.  Pendek kata bila diorang gaduh pun si girl ni akan cari saya untuk pi pujuk cousin saya tu.  OK.  Dipendekkan cite ,  diaorg dah pun kawin and baru beranak je.


Yang saya herannya,  lepas kawin si girl tu punyala belagak dengan saya.  Bertegur sapa takde dah.  Saya je yang hegeh-hegeh tegur dia di Facebook dan depan-depan.  Saya nak tanya pasal pregnancy (saya masih usaha untuk dapat zuriat) pun dia boo layan.  Yang paling geramnya cousin saya tu pun dah mula banding2 kan saya dengan bini dia tu dekat ahli keluarga yg lain.  Malah kalau tegur saya pun just nak show off kelebihan diaorg.  Saya pun heran + sedih dengan cara diaorang sebab saya tak buat salah pe pun.  Kenapa lepas kawin diaorang jadi macam tu?  Heran sangat,  malah cousin yang rapat gila dengan saya pun dah semacam je sekarang lepas kawin.  Saya memang sedih dengan situasi ini sebab seolah-olah saya dah hilang satu2nya orang yang saya anggap macam abang sendiri.


Help me jumie,  apa patut saya buat dengan spesis kacang lupakan kulit yang belagak ni?  Makin saya ikut rentak diaorang makin sakit hati ni especially dengan girl tu.. dulu masa belum kawin susah cari saya. Sekarang...... :(

Yang benar,

Hanim Razak


Dear Hanim,


Kalau ikutkan hati akak ni,  senang je nak layan orang yang kekwat dengan kita.  BUAT KEKWAT 35645156 kali daripada depa.  Buat apa nak pi pikiak pasai depa tak mau layan kita,  tak mau kawan kita,  tak mau Facebook dengan kita....tu semua nonsence u olls!  Baik u olls pikiak cara-cara nak simpan duit banyak sikit,  macam mana nak berjimat,  tahun ni nak pi amik kursus urus jenazah kat mana....haaaa!! Lagi meletops u olls.  U olls tak akan rugi apa-apa,  masa dan otak jadi ringan dan yang paling penting u olls pun akan menjadi seorang insan yang lebih bahagia.

Akak pun ada la sorang dua pupu dalam hidup akak ni.  Walaupun dua pupu,  we olls memang rapat masa kecik-kecik dulu.  Bila jumpa masa kenduri kendara dan sebagainya,  kami dorang mesti akan main sekali.  Pastu bila semakin remaja dan dewasa.....dia very the kekwat dengan akak!  Nak kata cantek ....Akak pun cantek jugak.  Yang lawaknya ialah,  the whole family baik dengan akak dan family akak.  Cuma dia seorang yang kekwat tak ketahuan jumpa kita pun buat-buat tak kenal.

Nak dijadikan cerita,  dia sekarang pun pegawai dalam USM sama macam akak.  We olls pun kadang-kadang terpaksa berurusan melalui emel dan telefon,  tetapi dia macam tu la....BUAT BUAT TAK KENAL DENGAN AKAK.  SELAMBERRR JER  U OLLS!  Memang super duper kekwat kan?  Pastu akak cuba risik-risik dengan kawan office dia....suruh depa pi tanya "Officer ampa tu ada sepupu tak kat USM?"  Jawapannya memang akak jangkakan "Dia jawab...dia ada sorang saja sepupu kerja kat Bendahari.  Dia tak sebut pun nama Jumie Samsudin,"

Betapa sentapnya akak tiada siapa yang tahu.  Tapi BARU ADA AKAI kat diri akak sendiri.  Orang tu dah sah-sah jumpa akak kat Queensbay pun buat tak kenal,  cakap dalam fon pun buat buat tak tau,  ini yang hang gatai peliak pi tanya tentang status sepupu!  Very the buang masa akak u ollls!  So BOO BESAK kat diri akak sendiri. 

So sejak itu,  akak pun sendiri malas nak amik port tentang benda-benda remeh yang sebenarnya membuang masa kita.  Lebih baik kalau ada masa terluang kat office ni,  akak pergi setel kemas fail-fail akak yang tek pernahnya habis bersusun.  Dan sejak ini jugak,  kalau akak tejumpa kawan-kawan lama di Queensbay ke atau kat mana-mana,  dan tiba tiba orang itu tak mau tegur akak....haruslah next time akak jumpa dia akak terus buat kekwat 35664665 kali sampai.  Senang ja ni u olls!

Actually,  u olls kena ingat.  Hidup ini very simple.  Like roda,  sometimes kita di bawah,  dan sampai kita di atas.  Yang penting kita kena sentiasa bergerak ke hadapan.  Takkan sebab depa dua orang ni tak mau kawan dengan hang,  terus segala hidup hang akan punah dan tehenti begitu sahaja.  NONSEN!!  Sila kurangkan menonton rancangan Astro Ria dan TV3 yang sarat dengan drama-drama Melayu berangan.  Inilah yang jadi kat rakyat Melesia akhirnya,  suka feeling-feeling victim sendiri dan duk mencarik kesalahan diri yang tak pernah wujud dan sebenarnya membuang masa sahaja. 

Kalau u olls pandang pada erti pertalian darah antara  u olls dan abang sepupu u olls ini yang u olls dah anggap sebagai seorang abang kandung,  why not terus berdepan dengan dia.  Tanya dia depan-depan,  "Awat ampa lani macam tak mau kawan dengan aku.  Aku ada buat salah ka..."  WAINOTTTT???

Kalau dah kata segan nak berdepan,  Facebook Message ataupun SMS.  Dia nak balas apa ka,  u olls kena terima dengan hati terbuka.

Tapi kalau u olls sendiri tak mau amik inisiatif macam tu,  dan buruk sangka kat depa.  Haaaaaaaaaa!  Akak tak mau tanggung.  Sebabnya,  kadang-kadang kita yang paranoid duk pikiak macam tu.  Sedangkan depa ni takdak apa sangat pun.  Depa maybe tengah happy sangat dengan live depa dan saling puji-memuji dan u olls rasa macam ....AIYOOOOO JELESSSNYAAA!

Apa pun,  tepuk dada tanya selera.  Akak pasti u olls tau apa yang the best untuk diri u olls.  Kalau u olls pasti u olls tidak bersalah,  jangan takut berdepan dengan depa.  Dan kalau tali persaudaraan itu adalah sangat bernilai dan u olls sanggup berdepan dengan kata-kata nista,  teruskan u olls.  Jangan hidup dalam belenggu drama Astro Ria dan Tv3.

Peace kakak!!  Jangan duk amik tau pasai depa :)
Akak yang suka menonton Curb Your Enthusiasm dan Walkind Dean (tiba-tiba),


Love,
Jumie Samsudin

No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...