26.11.12

Dear Kak Jumie : Dillema Saya sebagai Gay


Puan Jumie..
 
Hi hi hi…  I love your blog..  first and foremost saya kenalkan diri saya sebagai Eric. Email saya ini is more to share my story n there will be few Qs untuk Puan Jumie..  to be honest, Eric seorang PLU Puan Jumie. Eric dah lama dalam dunia ni. Since Eric sekolah rendah lagi. I don’t want to talk more detail on that. Bila dah jadi PLU ni faham-faham la. Semua yang haram saya halalkan. Semua yang tak boleh ,saya bolehkan.  Life is full of colours that time.. I feel  love.. pain.. sensation.. satisfaction. . sadness so on and on. But recently, one of my junior start contacting me. I’m so surprise. Dia mengaku dia PLU.  Dia muda setahun dari Eric. Dia cakap dia lembut, so dia kena la jadi PLU.  Eric sangatlah terkejut. Eric tahu dia lembut, but he is such a nice boy.  Baik, taat n sopan santun. Entah syaitonirajim mana PLUkan dia. 
Dia masih baru, dia bermula di usia awal 20-an. Dengan keadaan duniawi sekarang, Eric lihat dia sangatlah desperate. Bila difikir balik, Eric pun dulu macam dia juga. Tak penah cukup satu. Keadaan dia sekarang membuka mata Eric. Kalau la Eric still macam dia sekarang, entah bila Eric akan berhenti.I am almost 30,if I don’t stop now, bila lagi..soalan tu selalu bermain di minda. I did read your blog, surat hijrah seorang PLU dan then baru-baru ni Puan Jumie ada post tentang one blog, blog Encik Naj Mi.. both are an eye opener for me.. Since that, I think n think. I have to stop. But from your advice, saya takkan buang kawan-kawan PLU saya. 
I think mereka adalah manusia-manusia cekal yang sangat kuat berperang dengan nafsu. Banyak manusia yang tak tahu bahawa being a gay is not an option.. kalau ada option, kami pun tak mahu. Tak semua orang tahu yang menjadi PLU is easy. Pergi ke blog Naj Mi. Ada kisah suami yang sudah berkahwin dan cuba menjadi str8. Mereka mencuba. They should get credit because of the effort.  I talked to one of my PLU friend. Dia cakap dia support, but then dia tanya, ‘then kita dah tak boleh sembang la like before’. I can’t answer the question.. Eric tak tahu nak jawab apa. Puan Jumie, yang dah berkahwin pun sukar nak berhijrah, yang macam Eric ini bimbang nanti akan putus asa. Will my friends leave me? Eric tak mahu berubah secara drastik, risau nanti terkejut and out of sudden my life become worse. This email is more like to share because I know you will listen to my problem without prejudice n stigma. Sebab my friend cakap Puan Jumie adalah Marhayam yang memahami.  
Yang serba salah, 
Eric Lim Abdullah

Hello Eric,

Wow……macam nama orang yang duk hias hias rumah orang tu pastu kata “SEEPPPRAIIISSS”.  Kerlas nama ini.  Siapalah kawan u olls yang memberikan testimony bahawa I adalah seorang marhayam yang memahami.  Terima kasih kepada orang itu.  Orang selalu anggap “MAK AYAM / MARHAYAM” adalah seseorang yang memperdagangkan manusia lain untuk kerja kerja seks.  Itu adalah tanggapan orang. 

panggilan mak ayam pada TS TS veteran ini bukanlah bermaksud mereka menjual badan anak-anak ayam mereka…ianya sudah jadi terbiasa, kalau orang biasa dengar pasti mereka terkejut kerana makayam adalah panggilan yang hanya di gunakan pada ibu ibu ayam di tempat pelacuran di lorong… makayam di kalangan TS TS adalah pembimbing…dalam apa-apa hal. makeup, pakaian, kehidupan dan tempat mengadu….itu sebenarnya terma makayam…”  taken from rough draft Suatu Perjalanan by Regina Ibrahim.

I am very flattered bila orang panggil I mak ayam.  Dan sebagai seorang wanita,  gelaran ini teramat istimewa sekali. 

Berbalik kepada pengkisahan u olls ini,  so apa yang akak faham adalah apabila u nampak ‘adik-adik’ yang baru gigih nak naik ni u rasa takut untuk mereka kerana mereka terjebak dengan pelbagai risiko.  And at the same time,  u rasa bersyukur sebab pada usia 30an ini u rasa lebih yakin dengan diri sendiri dan tak perlukan lelaki lain untuk merasakan u olls istimewa.  Dan akhir sekali,  u ingin berubah menjadi straight….tapi u tak tau what is the best way?  Harap-harap betullah apa yang akak faham ini.

  1.  Adik adik yang baru nak naik

    Adik-adik yang baru mengenal dunia PLU ni akak gelarkan mereka sebagai “baru nak naik”.  Mereka memang gigih mencari jantan dan memuaskan nafsu serakah mereka untuk membuktikan kepada dunia yang mereka lebih laku daripada rakan PLU yang lain.  Setiap malam,  mereka sanggup aturkan sampai 3 game dengan lelaki yang berlainan pada masa yang berlainan atau pada masa yang sama.  HAAAAAAAAAAAAA……kiranya sangat hebatlah u olls.  Bila kita tegur,  depa defensive.  Like you said,  hidup masa tu tengah penuh dengan warna warni ken?????  Citrawarnala sangat.

    Tapi ingatlah Eric,
      seseorang yang sangat ‘cantek’ sampai berderet jantan boleh mau kat dia adalah jauh berbeza dengan seseorang yang sangat ‘kuat menyerah’.  
    Tapi tak semua adik-adik macam tu.
      Pernah seorang adik-adik yang baru nak naik,  very young and masih virgin (katanya).  Dia memang tak ready nak buat seks lagi.  Tapi kawan-kawan mendesak dan kata,  sebagai PLU dia kena buat seks dengan seorang lelaki lain. GITU!!!   Apatah lagi kalau seorang lelaki itu sanggup datang dari jauh dan belikan macam-macam hadiah.  Aiyooooooooooooooooo!  Nasib baik dia mai sembah ratu kat I dulu,  mula mula I sembang dengan dia pasai bahaya seks bebas.  Then I cakap tentang virginity and nafsu and last sekali I cakap dengan dia tentang agama (he is a Muslim).  Akak harap dia tetapkan semangat dan tidak mudah kecundang dengan perang nafsu.  Sebagai seorang gay macam adik ni pun susah jugak,  sebab dia nak mencari seorang kawan gay lain yang sudi menjadi seorang kawan,  yang sudi luangkan masa untuk berkongsi cerita duka dan gembira,  tapi setiap kali berkenalan dengan lelaki gay lain……..SEKS ADALAH AGENDA UTAMA.  Sungguh mencabar dunia gay.
    Kepada semua adik-adik di luar sana yang masih gigih mencari pengiktirafan hebat………………akak harap depa cepat-cepat mendapat hidayah dari Allah.
  1. Confident Gay You

    Akak happy pada usia menjelang 30an ni,  u olls telah memperoleh keyakinan diri.  Yes,  tak perlu main seks selalu untuk tingkatkan keyakinan diri.  Bersyukurlah,  kerana ada antara kawan kawan kita,  sampai dah keluar masuk hospital pun,  duk lagu tu jugak.

    So,
      kalau ada peluang,  jangan berat mulut untuk kongsi pengalaman dan nasihat kepada adik-adik lain.  Bila kita duk ingatkan orang,  sama macam kita duk ingatkan diri sendiri.  Insya Allah.  I am so happy for u.
  1. Refinding Yourself

    Sehubungan itu,  sekarang u rasa u nak berubah.  Tapi I tak jelas,  u nak berubah macam mana.  U nak berubah menjadi straight?  Ataupun u nak insaf dan ingin pohon ampun kepada Allah dan cuba melawan nafsu haram itu sekuat mungkin tanpa perlu bernikah ataupun menjadi straight hanya untuk buktikan u lelaki?  Ataupun semuanya yang saya sebut di atas sekaligus?

    Apa pun tepuk dada tanya selera.  Macam yang saya selalu cakap.  Be nice and be one.  Jadilah orang yang baik,  dan jadilah manusia yang tidak mengukur manusia lain mengikut darjat,  pangkat harta,  agama,  kaum dan kasta (be one) kita semua sama.  Semua ni terlalu complicated untuk akak jelaskan dalam sebuah artikel (Mama Regina lagi laaaaaaaaaa malas terus nak bercakap tentang benda ni),  walau bagaimanapun,  perjalanan hidup kena diteruskan. 

    Tapi kalau betul u nak berubah jadi straight,  dan ada niat nak kahwin seorang perempuan.  WELLLLL..........pikiak betui betui.  Be prepared betul betul.  JANGAN BUAT NAYA ANAK DARA ORANG.

    But if u jadi feeling lelaki straight tapi perangai u kekwat dan feeling berhala dengan kawan-kawan PLU u?  Awat golongan PLU tak layak dapat penghormatan dari u ka?  Ataupun u takut nanti u terjebak lagi……………………buat apa nak takut?  Nanti jadi macam orang Melayu yang anggap semua benda bentuk segi tiga kat dunia ini adalah lambang iluminati.  KAN!!!!!!!!!!!!!!
Akhir kata,  cubalah dulu.  Jangan takut dan nampak benda negative sahaja.   Bila saya susah dan sangat down,  saya selalu percaya ALLAH ADA DENGAN KITA.

Love u,
Marhayam yang sentiasa cuba untuk memahami,
Jumie Samsudin

4 comments:

  1. Jumie...just yesterday ada kawan confess. Gay with bf. Then tunang dengan pompuan. At the same time nk kawen lg sebulan and tak boleh tinggalkan BF gay dia. Tunang dia tak tau.

    I really dont have problem if he is gay or whatsoever. BUT he want to get married and still being gay.

    I pity the fiance. Kesian la wife dia nanti. Kan ke selfish tu namanya. What i think is:

    If you still GAY, dont get married!!

    ReplyDelete
  2. Eric,

    Yang penting awak ada niat rasa nak berubah meninggalkan segala aktiviti2 lalu, itu dah cukup baik. Saya percaya tidak ramai PLU yang ada keinginan nak berubah seperti awak diluar sana terutama yang masih sihat dan kuat dan hsome. Terlalu kecil bilangan mereka yang masih muda remaja punya keinginan nak berubah.

    Bila dah ada rasa keinginan berubah insyaallah segalanya akan dipermudahkan...saya percaya naluri gay itu tak dapat nak dihapuskan sama sekali, yang penting awak dapat mengawalnya.

    Sukar remaja yang dalam lingkuangan 30 ke bawah nak berubah kerana nafsu pada ketika itu membuak2, mereka punya rasa ingin mencuba. Ada ramai remaja yang masih berumur sekitar 13 tahun sudah bijak mencari abg angkat dalam secret group gay dan nak mencuba. Jika kalangan remaja yang ada nak berubah pun sikit sangat bilangan mereka.

    Ya kita yang dah semakin berumur ni nafsu dah tak beberapa nak membuak-buak lagi dah, so rasanya lebih mudah nak mengawalnya.

    Saya pun dulu walau ada HIV tapi masih terus menerus melakukan aktiviti tersebut, tapi dlm masa yang sama saya kembali ke jalan Allah berkawan dengan ahli masjid (bukan gay lah), kerana perasaan takut tu ada.

    Alhamdulillah pada hari ini nafsu naluri tu walaupun tetap ada tapi saya dapat mengawalnya. Mudah2an awak juga dapat mengawal nafsu tersebut saya faham kita tak boleh berubah secara mendadak, yang penting kita kena kerap berdoa pada Nya.

    Jangan sampai kita di duga dengan berbagai penyakit baru nak berubahkan, itu pun belum tentu dapat berubah, kerana masih ada dikalangan pengidap HIV diluar sana usia masih muda, tapi amalan aktiviti mereka masih diteruskan sukar nak mereka kawal nafsu, masih ada yang ber kapel2.

    Pengalaman saya, kalau kita nak jadi baik kita kena berkawan dengan orang2 yang baik (bukan gay kalau boleh ahli kariah masjid kalau awak beragama Islam lah...:)), kalau kita masih berkawan rapat dg kawan2 PLU memang sukar nak berubah. Kawan masih berkawan tapi jangan rapat seperti dulu, lain lah kalau Eric sudah kuat boleh melawan segala godaan, pada masa itu sebaiknya kita rapat dengan kawan2 gay tu dengan niat nak bantu mereka berubah.

    Saya harap keingian Eric nak berhenti dari kegiatan ini dipermudahkan. Wallahuallam

    ReplyDelete
  3. My Name is Helen Morgan, Daripada United Kingdom. Saya ingin berkongsi testimoni saya dengan orang ramai tentang apa yang doktor ini dipanggil Dr okojie rohani baru sahaja lakukan untuk saya, orang ini baru sahaja dikembalikan suami Ex saya kalah kepada saya dengan ejaan yang besar, saya telah berkahwin dengan seorang lelaki yang dipanggil Morgan kami telah bersama-sama untuk masa yang panjang dan kita sayangi diri kita sendiri tetapi apabila saya tidak dapat memberi kanak-kanak selama 2 tahun dia meninggalkan saya dan memberitahu saya bahawa dia tidak boleh terus lagi maka saya kini mencari cara untuk mendapatkan kembali sehingga saya melihat seorang testimoni tentang perkara ini doktor yang sama di internet mengenai bagaimana dia telah sembuh penyakit begitu banyak dan membantu orang lain dengan masalah yang sama, maka anda tidak akan percaya ini apabila saya dihubungi lelaki ini ke atas masalah saya dia bersedia musim ini dan dua hari selepas dia diberitahu saya bahawa beliau melalui dengan ejaan yang bekerja suami saya hilang kembali dengan lebih cinta di matanya, dan selepas sebulan saya terlepas bulan saya dan pergi untuk ujian dan keputusan yang dinyatakan sedang hamil am gembira hari ini adalah seorang ibu kepada seorang bayi Boy , dia berkata, saya juga akan hamil lagi jika saya ingin mengucapkan terima kasih sekali lagi doktor yang hebat untuk apa yang anda telah lakukan untuk saya, jika anda berada di luar sana mencari mana-mana jampi atau penyembuhan:

    (1) Eja untuk perlindungan dari bahaya

    (2) untuk Eja sihir

    (3) Eja cinta seks yang sama

    (4) Eja untuk penyembuhan penyakit

    (5) Eja untuk halimunan

    (6) Eja untuk kekayaan dan kemasyhuran

    (7) Spell untuk mendapatkan pekerjaan yang baik

    (8) Eja cinta yang kuat dan hubungan

    (9) Eja untuk membawa kembali bekas anda

    (10) Eja untuk hamil

    Anda boleh menghubungi doktor yang hebat ini pada drokojiehealinghome@gmail.com e-mel dan mendapatkan semua masalah anda diselesaikan .....

    ReplyDelete

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...