19.3.15

Ulasan Filem Her

Siriesly,  filem ini amat disturbing.  Menceritakan pasai macam mana orang cari teman hidup di zaman akan datang iaitu tahun 2025 (10  tahun dari sekarang).

Cara dan juga cabaran.  Of course cara ada perbezaanya,  tapi cabarannya tetap sama.

Sebagai contoh,  kalau dulu mak mak kita nak cari teman hidup,  itu bukan satu misi sebab teman hidup depa dah di-fixed oleh mak bapak depa sendiri.  And perlahan-lahan barulah kita semua lani duk cari pasangan hidup sendiri.  Tapi zaman lani pulak,  coraknya lebih berwarna-warni.  Ada yang memilih untuk teman hidup dari jantina sejenis,  ada yang pilih untuk memilih Eifell Tower sebagai teman hidup dan ada juga yang kahwin dengan diri sendiri.  Manusia lebih terbuka dan mempunyai pilihan yang lebih luas dalam memilih pasangan hidup.

Kita boleh belajar banyak benda daripada kepelbagaian warna ini.

Tapi macam mana kalau pada zaman akan datang,  kita memilih untuk bercinta dengan KOMPUTER!!


click read more




Cerita bermula apabila seorang lelaki introvert bernama Theodore ni beli satu 'sistem operasi' dengan artificial intelligence. Maknanya, Sistem Operator (OS) ni dia akan acces semua emel, diary, laman sosial, billing, banking,  kerja dan apa sahaja benda dalam internet yang kita duk guna hari hari dan dia akan handle semua benda tu.

Disebabkan OS ni ada artificial intelligence,  so dia boleh pikiak sendiri dan dia boleh sembang dengan kita as if kita duk bersembang dengan real person yang duk jadi personal assistant kita 24 /7.

Disebabkan OS ini adalah computer,  dia takdak rasa penat atau tak larat!!  So anytime........hang nak dia,  hang cari dia,  hang nak sembang dengan dia,  SHE WILL BE AVAILABLE FOR YOU.  Walaupun tengah malam-malam buta time kote hang duk keraih keraih ni.  So bila aku cakap pasai kote keraih,  haruslah kote keraih sebab ampa tau sapa berlakon untuk suara OS dalam cerita ni?   Scarlett Johansson!!  Detu suara style serak-serak manja lagu mana ka.  Gila haruslah keraih kote dengaq suara lagu tu.


Last-last,  depa dorang ni pi kapel.  Hang love aku,  aku love hang.  Rasa macam sama ja dengan orang zaman sekarang yang duk cinta cyber atau cinta jarak jauh.  Semuanya on the phone kan?  Tapi lainnya,  that other person on the phone memang tak wujud. Ia hanya sebuah 'system' yang tidak boleh wujud secara fizikal di laman realiti.

Kemuncak cerita ini apabila Theodore go to know yang OS miliknya yang dia panggil sebagai Samantha mempunyai capability untuk membuat social connection dengan manusia lain yang turut mengguna 'operating system' yang sama.  Theodore tersentak sebab selama ni dia rasa hubungan depa dah perfect gila sebab he is for Samantha and Samantha is only for him.  Tapi sebenarnya,  Samantha bersembang dengan beribu-ribu orang lain dan BERCINTA DENGAN A FEW HUNDREDS OF THEM.

Amik kau!!

Selepas daripada tu,  hubungan mereka berdua menjadi lebih sukar dan pada ketika yang sama juga the whole OS telah evolve kepada sistem yang semakin kompleks dan terlalu hebat untuk bersama manusia lagi.  So semua OS dah bersepakat untuk 'meninggalkan' pemilik mereka.



Cerita ini sebenarnya menunjukkan sebenarnya tidak pernah ada hubungan cinta yang perfect.  Walaupun hang bercinta dengan seorang 'sistem komputer' yang mempunyai karakter beyond human yang sangat perfect.  Yang tidak pernah marah,  membebel,  mengecewakan apatah lagi merajuk.

Sebab at the end of the day,  semua terletak atas diri kita.  Kalau hang nak sesuatu hubungan tu perfect,  hang yang sendiri cipta dan bina agar hubungan hang tu menjadi perfect.  Perfect dalam hubungan cinta ini adalah subjektif.  I kata hubungan cinta tu perfect secara subjektif kerana semua orang berhak untuk cipta bentuk cinta perfect mengikut cara dia sendiri.  Tidak ada sapa pun yang akan sama.  Ada orang mungkin bentuk cinta dia adalah petak,  ada yang bulat,  ada yang tiga segi,  ada juga yang mungkin bentuk taik keraih duk pusing macam aiskrim.

Adakah hubungan cinta antara Theodore dengan Samantha itu adalah paling perfect sekali?  Yes,  aku yakin itu adalah cinta paling perfect yang Theodore pernah alami kerana selepas Samatha tinggalkan dia,  dia terus berani untuk teruskan hidup dan tidak berdendam.

At the end of the day,  apa yang aku belajar adalah aku tidak boleh senang-senang kutuk dan judge hubungan cinta individu lain.  Contohnya,  kalau satu pompuan tu decide nak kawen dengan Menara Eifel,  who am i to judge?  Dia tetap happy kan?  Aku ni duk duduk hari hari dengan Khafi, tak pernah pun sampai Paris kan?  Ehhh!

Ampa boleh tengok cerita HER kat Astro ampa boleh cari kat HBO / Star Movies aku tak ingat.  Ampa carilah.



No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...