UK Clark Sales

13.2.17

Roadtrip to Kampar: Why I Fucking Love Roadtrip

Hello u olls,  


Pada hujung tahun yang lalu akak dan anak-anak ayam akak telah ber-road-trip ke negeri Perak.  Tapi nenjia bulan Februari baru akak nak up blog about this.


Akak sangat suka road trip.  Naik kereta ronda ronda ke kawasan kampong adalah yang paling akak suka sekali.  Siriesly,  akak dibesarkan di kawasan Bbandar Georgetown.  Dari umur 10 tahun akak dah belajar naik bas pergi Komtar,  Bukit Jambul Complex dan kawasan yang sewaktu dengannya.  Dulu masa akak zaman sekolah menengah,  ada RM2 dalam poket dah mencukupi untuk akak berjalan ke sana ke mari.  Pergi dari satu mall ke satu mall di dalam negeri Pulau Pinang ini.


Sekarang ini bila sudah dewasa,  siriesly akak nak cakap kat hang,  sejak pertama kali Gurney Paragon dibuka,  akak tak pernah masuk sekali pun sampai sekarang.  Like seriously.  Bukan akak anti shopping mall ka apa,  tetapi bagi akak berjalan-jalan dan lepak dalam shopping complex adalah sangat membuang duit.

Dengan nak parking,  makan,  pastu terbeli itu terbeli ini,  last last paling kurang RM100 habis macam itu saja.  Sebab tu setiap tengahari Jumaat apabila warga gomen sibuk menghabiskan lunch time panjang di Queensbay Mall,  akak lebih rela meringkuk dalam office akak sambil membaca di internet ataupun menulis blog.



So macam mana akak buat shopping?  Akak tak gila shopping macam pompuan-pompuan lain,  kalau akak gila shopping sudah tentu blog akak hanya akan penuh dengan artikel akak pergi shopping mana dan apakah handbag dan kasut yang akak beli tahun ini.  Most of my shopping,  kalau perlu akak akan terus ke lokasi kedai yang kakak hendak tuju.  And yes,  sekarang zaman modern,  online shopping kan ada?


Kepada you olls yang kecewa kenapa akak punya blog tidak seperti blogger wanita Kuala Lumpur lain yang penuh dengan kisah-kisah depa makan apa,  pakai apa,  beli apa,  suka apa,  anak depa makan apa,  pakai apa,  laki depa pakai apa,  okay ini bukan blog yang u olls hendak.  Yes,  sometime akak akan bercerita pasai apa yang akak buat dan apa yang akak suka,  tetapi takdak la sampai semua benda nak kena cerita sebab bagi akak,  you olls you olls semua lagi terror dari akak.  So biarlah u olls yang tulis dan kongsi di blog dan laman Facebook you olls.


Okay jom sambung,  nahariam aku berleter punya panjang.  Sebenarnya akak ada seorang anak ayam yang bekerja sebagai pensyarah di Universiti Tunku Abdul Rahman atau UTAR di daerah Kampar,  Perak.  Akak kenal dengan anak ayam akak ni sejak zaman USM lagi.  So kami mulakan perjalanan kami dari negeri Penang ke negeri Perak,  melepasi terowong Menora dan akhirnya melalui exit Gopeng,  kami pun tiba di rumah beliau di Kampar ini.


Lauk pauk dan juadah istimewa yang dibawa dari Penang ke rumah Kak Yuss di Kuala Kangsar.


click read more




So from Kampar,  kami stay semalam kat rumah Yuss Zulk salah seorang anak ayam akak yang bertugas sebagai pensyarah di UTAR.  Rumah dia terletak di area Lake Garden.  Bandar satelit ini walaupun sedikit ulu tetapi ada Starbarks ya dan dengar kata pada suatu hari nanti akan dibangunkan menjadi ala-ala pekan Disneyland di Florida.  Kerlas depa!!


Ada satu area rumah-rumah kedai yang terletak di kawasan perumahan Yuss ni yang sangat cantik, bangunan dia colour-colour dan nampak macam kat pekan kampung di Amerika.  Tetapi akak tak sempat amik gambar kat situ sebab masa terluang untuk kami pergi,  hujan pulak turun.  So takpalah,  maybe next time.





Akak yang sudah tidak sabar untuk menjamu selera.

Lepas tidur semalam,  kami mandi air terjun Lata Kinjang pastu bergerak turun ke Kuala Kangsar.  Kalau ikutkan mula-mula akak ingat nak ajak depa semua turun lagi sampai Taiping,  tapi takut depa semua busy nak rushing balik Penang especially Mami Nizal tauke A Ghaffoor Murtabak Original yang kena bangun esok 4 am untuk start masak di restorannya.  Tetapi bila semua dah duduk makan dinner di Kuala Kangsar,  baru depa nak bukak mulut kata takpa aih


Okay itu sahaja yang akak nak cerita.  Tak salah hangpa nak pi explore sampai Turki,  Korea,  Jepun dan segala maknena lokasi jauh-jauh kat dunia ini tetapi kalau aku tanya pasai Istana Kelli hangpa tak tau,  rumah Francis Light di belakang Sekolah Al Mashoor hangpa tak tau,  Balai Polis Bukit Kepong pun hangpa tak pernah pergi? Hangpa semua memang feeling lebih.


Sekian,  bye bye semua.  Aku bukan dengki sebab takdak duit nak pi berjalan jauh.  Kalau aku ada duit banyak pun,  aku rasa aku akan tetap akan explore habis Negara aku sendiri sebelum sibuk pi Negara orang.


Thank you so much kak Yuss dan Kak Ren sebab sudi menjadi host untuk event kami pada hujung minggu tahun baru yang amazing ini.  Bila ada kelapangan haruslah aku akan mai rumah hangpa lagi!

Kak Yuss dan Kak Ren sedang menyiapkan juadah.

Okay jangan lupa artikel-artikel aku yang lain ya about this roadtrip.
Roadtrip to Kampar:  Why I Fucking Love Roadtrip
Roadtrip to Kampar: Air Terjun Lata Kinjang
Roadtrip To Kampar: Kelli's Castle, Batu Gajah, Perak
Road Trip Kampar:  Breakfast in Kuala Kangsar

No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com