14.12.17

Melukis Batik di Rozana's Batik, Lebuh Acheh, Penang




Hello u olls,


Last weekend,  kawan baik akak iaitu Kak Ren telah turun ke Pulau Pinang.  So akak culik dia seharian dan berjalan-jalan tampa mengingat kepada rakan-rakan lain.  HAHAHAHAHA.  Sampai malam baru akak bagi kawan-kawan lain semua jumpa dia,  tu yang mak ayam Nizal Nasi Tomato Ghaffoor telah meluat habis sampai carut aku habis-habis dengan menyatakan "Apa orang Penang...mai sini lukis batik?  Nak lukis batik pi la Kelantan!!"  Sorrylah kawan aku ni racist sikit.  Sebenarnya depa dengki sebab aku culik Kak Ren tak bagi jumpa depa.  HEHEHE.


Actually aku pulak dah lama tau pasai galeri dan studio batik Rozana's Refreshing Batik yang terletak di Lebuh Acheh, Penang ni.  Dia dua buah lot kedai,  satu dibuat studio untuk orang ramai belajar melukis batik manakala sebelahnya digunakan sebagai galeri untuk menjual produk hasil kraftangan batik serta lukisan milik Puan Rozana sendiri.  Tapi sayangnya,  duk cari kawan teman aku mai lukis batik kat sini mau dekat 3 tahun tak jumpa.....sekali Kak Ren lah berhati seni macam I olls sudi untuk ikut.  So haruslah kami pi.


Kelas batik dibuka setiap hari kecuali Ahad.  Bermula jam 12 tengahari sampai 6 petang.  Ada macam-macam harga duk ada,  tapi paling murah adalah RM35 untuk satu jam sesi mewarna batik.  Kita akan diberi pilihan untuk warna kain kapas atas block kayu 8 inchi kali 8 inchi,  corak semua depa dah lukih siap-siap.


Kalau nak canvas yang besar sikit,  ada yang RM75 pun ada dan yang besar sekali RM100 lebih satu blok.  Corak yang diberikan ada macam-macam,  ada motif batik,  ada yang motif modern,  ada motif binatang,  ada motif India dan ada motif bercorak cartoon.


Kalau nak lukis corak sendiri pun boleh,  yang tu hangpa kena amik pakej yang RM75 atau yang besar seratus lebih punya.

click read more


Rozana's Batik
Ini gambar depan studio dan galeri Rozana's Batik.


 


Ini adalah kali pertama akak mewarna batik.  Sangat therapeutic sebenarnya mewarna ni,  kami dorang daripada mulut pepek bising tau nak mengumpat orang tiba-tiba jadi diam dan tenang.  Warna punya warna,  Kak Ren punya teliti tak tau nak colour macam mana sampai sementara aku nak tunggu batik dia siap,  aku boleh amik lagi satu block dan warna lagi satu.  Memang best u olls.


Habis warna,  Puan Rozana akan keringkan blok kita dan kita boleh bawak balik hasil karya kita ni.  Memang best u olls.  Kalau hangpa nak lukisan hangpa tu disemadikan untuk hiasan baju,  beg atau sebagainya (maknanya kita nak pakai untuk boleh dibasuh),  hangpa boleh bagi Puan Rozana untuk letakkan satu bahan kimia untuk matikan warna tu.  Proses tu amik masak lama,  more than 6 hours.  So kalau u olls sudi mai amik esok-esoknya bolehlah.


Rozana's Refreshing Batik juga menerima temujanji daripada syarikat korporat ataupun badan kerajaan yang berminat buat kelas mewarna secara berkumpulan di sini.  Banyak syarikat swasta yang selalu adakan aktiviti team building mereka di sini.  Apa-apa u olls boleh contact dengan Puan Rozana untuk susunan seterusnya.


Kepada orang Penang sekalian yang berminat nak belajar melukis dan mewarna batik,  kita nak pi Pantai Timur memang terlalu jauh kan?  U olls boleh mai kat Rozana's Refreshing Batik,  sebab Puan Rozana sendiri adalah seorang pelukis yang kepakarannya dalam lukisan tekstil.  Dia pernah membuat pameran batiknya sendiri dan kalau u olls nak beli lukisan batik beliau yang sudah dikatalogkan pun boleh mai kat sini!


Akak memang nak mai sini lagi,  dan Puan Rozana pesan,  kalau mai lagi,  dia nak ajar akak macam-macam teknik mewarna batik lagi.  WOW MENARIK....


Okay jom tengok gambar!!



Sesi menge-test colour before sesi mewarna dilakukan.  Kita boleh mix-mix colour untuk dapatkan colour yang kita suka.  Puan Rozana akan bantu kita time ni.



Deni duk colour dengan tekun kunon....habis kertas dia nak cuba macam-macam gabungan warna tapi sampai last tak tau nak amik colour mana!


 Aku dah siap satu blok (yang motif batik tu),  Kak Ren's  punya motif wayang kulit tak habis-habis lagi.  Haram J.



 Duk colouring blok kedua,  control hidung bagi tak kembang sangat.


 Puan Rozana akan mai tengok kita punya proses mewarna dari semasa ke semasa,  dia akan bantu kita untuk warna dan menggunakan teknik yang betul juga bagi tips-tips.  Baguih la...bukan dia lepas kita colour suka hati ja!




 Ini motif batik pertama yang akak buat.  Tak pandai nak mix colour lagi,  semua warna jadi warna terang dan gelap.  I like it,  tapi macam ini bukan aku punya colour kesukaan.  Takpalah...ini first time kan?


 Yang ni motif batik kedua.  Yang ni aku pandai dah nak mixed colour bagi dapat blue yang lembut macam tu.  Kisahnya add dengan ayaq ja...apa raaa...aku suka motif ni nampak macam motif kerawang kebaya nyonya pulak.  



Ini karya agung Kak Ren!!  Dia punya pening tak tau nak pilih warna untuk background yang hijau tu sampai punya lama nak pilih.  Puan Rozana pun jenuh duk tolong Kak Ren buat decision.  Aku sampai kata "Kak....jangan duk peningkan dia lagi untuk buat keputusan hidup dia!!" Puan Rozana pecah gelak.  Tapi aku suka dia punya bulan belakang patung wayang kulit tu.  Nampak macam bayang-bayang wayang kulit kan?


 GELAKKK LA SANGAT!


 Kawan ni nama Jeniffer dari German.  Pandai dia colour style warna lembut.  Deni memang duk melukih dan colour semua dia tau la....


 

Sebahagian daripada hasil karya Puan Rozana.  Kepada orang Penang sekalian yang berminat nak belajar melukis dan mewarna batik,  kita nak pi Pantai Timur memang terlalu jauh kan?  U olls boleh mai kat Rozana's Refreshing Batik,  sebab Puan Rozana sendiri adalah seorang pelukis yang kepakarannya dalam lukisan tekstil.  Dia pernah membuat pameran batiknya sendiri dan kalau u olls nak beli lukisan batik beliau yang sudah dikatalogkan pun boleh mai kat sini!


Studio
Ini adalah gambar yang akak rakam menunjukkan ruang studio Rozana's Batik ni.  Tak besar,  tapi very relaxing dan mendamaikan.  Style pasang radio saluran apa aku tak tau,  duk keluar muzik2 tahun 2000an.  Memang layan laa...






Dah Siap
Okay ini gambar kami posing with Puan Rozana bila lukisan batik dah siap.  Puan Rozana ni memang kecik molek orangnya,  hangpa tengok sat aku duduk sebelah dia aku teruih nampak macam perempuan jin macam mana ka!






Contact
Facebook:  Rozana's Refreshing Batik, Lebuh Acheh, Penang  & Rozana's Batik
Emel:  rozanabatik@yahoo.com
Alamat:  81 B, Lebuh Acheh, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang
No Tel:  014-247 5347

No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...