2.8.19

Bagaimana Cara Berkomunikasi dengan Individu yang Mempunyai Masalah Kesihatan Mental?

The reason aku buat video ini adalah aku rasa sangatlah tak selesa bila setiap kali jumpa kawan-kawan yang lamaaaaaaa tak jumpa dan depa duk tau keadaan aku melalui pancaran media sosial,  depa mesti akan sambut aku dengan nada dan cara yang penuh perasaan kasihan.  Siries aku tak suka dan tak selesa,  tapi sebab nak menjadi manusia yang hormat,  aku layan sahaja.  Lagipun hangpa tak salah pun,  aku yang pilih untuk put this to the front.

Tapi aku rasa bukan aku sorang yang rasa macam ni,  sapa-sapa yang ada mental health problems macam aku akan hadapi yang sama.  Aku harap perkongsian ini dapat memberikan hangpa lebih faham macam mana aku rasa. 






Sorry banyak-banyak sebab aku emosi sikit dalam penceritaan di atas.  


Dalam penceritaan ini saya kongsi tiga tips berdasarkan pengalaman saya tentang cara komunikasi yang paling efektif  bila bersama dengan individu yang mempunyai masalah mental. 


👍🏾Buat macam biasa, jangan tunjuk kasihan
👍🏾Tunjukkan sokongan dalam bentuk yang kecil
👍🏾Jangan bergurau pada keadaan ini


Tiada jawapan LURUS untuk permasalahan kesihatan mental.  Antara doktor psikiatri dan kaunselor dan ahli terapi,  kami sendiri sebagai penghidap masalah mental kena sentiasa menyelami dan mencuba (konsep try and error) dalam memastikan keadaan mental kami stabil supaya kami tidak membahayakan diri sendiri,  orang lain dan sebagainya.


Mental health problems are real.  We cannot handle this on our own.  

No comments:

Post a Comment

Selamat mengomen. Untuk lebih lanjut, boleh terus emel kepada saya di jumiess@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Featured Post

Makan Malam bersama Founder SchocoLITE